czwartek, 25 lutego 2021

Jak mierzymy czas?

Próbowaliśmy rozwiązać problem związany z mierzeniem czasu. Najpierw dyskutowaliśmy, potem obejrzeliśmy film edukacyjny. Sporządziliśmy notatki graficzne. Wiemy, że ludzie najpierw obserwowali słońce i określali początek i koniec dnia. Potem szukali innych sposobów odmierzania czasu. Były to zegary piaskowe, wodne, świece, kadzidełka oraz zegar słoneczny. Jan Heweliusz przy pomocy wahadła określił długość sekundy. Powstały zegary mechaniczne. 

Badaliśmy, ile pajacyków można zrobić przy dwóch wahnięciach naszego wahadła. Można zrobić tylko dwa pajacyki. 


Przy pomocy kijka , sznurka i pisaka nauczyliśmy się rysować koło, które stanowiło tarczę naszego zegara słonecznego. Światło latarki było naszym słońcem. Badaliśmy jak przesuwa się cień wraz z ruchem naszego światła. Teraz wiemy jak działa zegar słoneczny.




Zbudowaliśmy również zegar wodny. Przy pomocy stopera zmierzyliśmy ile wody trzeba przelać, aby upłynęła jedna minuta. Wykonaliśmy podziałkę.
Zadaniem domowym dla dzieci jest wykonanie zegara pisakowego - klespydry. W poniedziałek będziemy odmierzać czas wykorzystując te zegary
Na zakończenie zajęć zbudowaliśmy model zegara tarczowego z ruchomymi wskazówkami. Uczyliśmy się odczytywać pełne godziny na zegarze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miły Gościu! Witamy na naszym blogu. Zapraszamy do komentowania. Nie zapomnij się podpisać, jeśli nie masz konta w Google. Trudno wymieniać opinie, rozmawiać, dyskutować z anonimem. Dziękuję.